A Universal Music Group azt tervezi, hogy kivonul TikTokról

ke_pernyo_foto_2024-01-31_16_37_18.png

A Universal Music Group (UMG), az olyan előadókat képviselő kiadó, mint Taylor Swift, Billie Eilish és Ariana Grande, azt mondja, hogy holnap éjfélkor levonja a zenéit a TikTokról, miután nem sikerült megegyezni a platform anyavállalatával, a ByteDance-szel a jogdíjakról.

Az UMG nem törekszik a TikTokkal kötött, január 31-én lejáró jelenlegi megállapodásának megújítására, és azt tervezi, hogy megszünteti a tartalom licencelését mind a TikTok, mind a zenére összpontosító szolgáltatása, a TikTok Music számára.

Az UMG sajtóközleményében azzal vádolta a TikTokot - amely a jelentések szerint tavaly közel 20 milliárd dollár reklámbevételt ért el -, hogy "zenealapú üzletet próbál építeni anélkül, hogy tisztességes értéket fizetne [a művészek] zenéjéért".

"A TikTok azt javasolta, hogy előadóinknak és dalszerzőinknek olyan arányban fizessen, amely töredéke annak, amit a hasonló helyzetben lévő nagy közösségi platformok fizetnek" - írta a kiadó. "Ma, annak jeleként, hogy a TikTok milyen kevés kompenzációt fizet a művészeknek és a dalszerzőknek, a hatalmas és növekvő felhasználói bázis, a gyorsan növekvő reklámbevételek és a zenei alapú tartalmakra való egyre nagyobb támaszkodás ellenére a TikTok a teljes bevételünknek csak körülbelül 1%-át teszi ki"."

 

A TikTok nem reagált azonnal a megkeresésre. Később az este folyamán azonban egy szóvivő e-mailben elküldte ezt a nyilatkozatot:

"Szomorú és kiábrándító, hogy a Universal Music Group a saját kapzsiságát a művészek és dalszerzők érdekei fölé helyezte. A Universal hamis narratívája és retorikája ellenére a tény az, hogy úgy döntöttek, hogy elhagyják egy olyan, jóval több mint egymilliárd felhasználóval rendelkező platform erőteljes támogatását, amely ingyenes promóciós és felfedezési eszközként szolgál a tehetségük számára. A TikTok minden más kiadóval és kiadóval képes volt "artist-first" megállapodásokat kötni. Egyértelmű, hogy az Universal öncélú lépései nem szolgálják a művészek, a dalszerzők és a rajongók érdekeit."

Ahogy az UMG a sajtóközleményben elmondja, a TikTok és az UMG nem értett egyet az UMG tulajdonát használó, mesterséges intelligencia által generált felvételekért járó kifizetésekkel kapcsolatban. Ráadásul a TikTok az UMG szerint nem tette meg a megfelelő lépéseket a kiadó szerzői jogait sértő tartalmak gyors eltávolítására.

"Végső soron a TikTok zenei alapú üzletet próbál építeni, anélkül, hogy tisztességes értéket fizetne a zenéért" - írta az UMG.

Az UMG jelenlegi szerződése a TikTokkal 2021-ig szól, és az UMG kiadóinál dolgozó művészek és a Universal Music Publishing Grouphoz kapcsolódó dalszerzők rögzített zenéjére vonatkozik. A megállapodás részeként az UMG és a TikTok megállapodott abban, hogy új funkciókkal kísérleteznek, például lehetővé teszik a felhasználók számára, hogy klipeket építsenek be az UMG teljes zenei katalógusából, amely a Bad Bunny, SZA, Drake, Kendrick Lamar, Harry Styles, Justin Bieber, Adele, U2 és Elton John zenéit tartalmazza.

Az UMG-vel való kiesés akkor következik be, amikor a TikTok egyre inkább a zenei alkotás és kurátorkodás felé hajlik.

A platform a TikTok Musicot, amely tavaly indult el egyes országokban, komoly Spotify és Apple Music riválisként pozicionálja. Eközben a TikTok teszteli az "AI Song" funkciót, amely a felhasználók által megadott kérések alapján mesterséges intelligenciát használ dalok létrehozására.

Bár a TikTok hajlandónak mutatkozott arra, hogy bizonyos kiadókkal az általa kedvezőnek tartott feltételek mellett együttműködjön - a platform állítólag 2022-ben és 2023-ban "egész évben" tárgyalt a Warner Music Group, a Sony Music Entertainment és az UMG cégekkel a hirdetési bevételekből való részesedésről -, nem volt szégyenlős abban, hogy ott dobja be a súlyát, ahol jónak látja. Tavaly februárban a TikTok Ausztráliában a felhasználók egy részhalmaza számára eltávolította a nagy lemezkiadók zenéit a szolgáltatásából, nyilvánvalóan azért, hogy tesztelje, milyen hatással lesz a felhasználók elkötelezettségére.

A közelmúltban a TikTok arra törekedett, hogy exkluzív terjesztési megállapodásokat kössön zenészekkel a ByteDance SoundOn szolgáltatása számára, amely közvetlenül a TikTok és a zenei streamingszolgáltatások számára forgalmaz. Emellett elindított egy Elevate nevű programot is, amelynek célja a zeneiparban felemelkedő művészek következő hullámának azonosítása.